Љубав на први мегабајт …

Савремена технологија даје могућности за иницијални почетак познанстава, али отуђеним начином, у све отуђенијем свету. Шта после оваквих почетака може да се гради и на којој основи – питање је

Комерцијализација сваке појаве је у свом највећем јеку, до сада. Тенденциозно смо обавештени о свему што нам је потребно. Рекламни материјали се налазе у поштанским сандучићима, на колима, деле их на сваком кораку на улици, у тржном центру, вриште са билборда, стижу на и-мејл адресе, чак нас зову и на приватне бројеве телефона. Окружени натписима, лампицама и етикетама, не стижемо да видимо ствари у свом пуном облику. Да ли се комерцијализујемо и ми, самим тим и наша пријатељства, вредности и начин комуникације? Научени, још од малих ногу, на неколико сегмената човековог деловања, попут каријере и љубави, цео живот проводимо тежећи њиховом испуњењу.

Што се љубави тиче, нажалост, статистика развода постаје све алармантнија, а тако и кодекси којима се људи служе како би пронашли ту најважнију особу. Времена се мењају, самим тим и начини за приближавање одређеном циљу. Проблем је што су данас ти начини задобили потпуно друге вредности, ако их у том значењу уопште и има. Поред многобројних социјалних мрежа, интернет сајтова и форума, на којима се људи могу упознавати, сада ни мобилне апликације не каскају за опште потребним решењем. Корисност овакве технологије била би вишеструка уколико би је водили они који су за то стручни и који би потпомогли веродостојности података. Данас свако може инсталирати „апликацију за љубав“, окачити своје или чак туђе слике, јер не постоји систем провере, и онда комуницирати са било којом особом која је њен корисник.

Једна од таквих апликација, „Badoo“, људе у најмању руку представља као робу. Односно, даје софтверски систем у коме људи сами себе представљају на тај начин. Корисници стављају слике и самим својим присуством у таквим мрежама дозвољавају свима да их коментаришу и оцењују. Поред својих података, уносе се и жељене особине те посебне особе за којом се трага. Одмах после тога стижу предлози особа које задовољавају задати критеријум. Корисник има опцију да на предлог одговори са „да“, „не“ и „можда“. Ови одговори су графички представљени као знак за штиклирање, за „да“, и као „икс“, то јест прецртавање, за „не“. Вероватно је многима познато да на исти начин функционише и интернет продаја производа у „Идеи“, само што су овде у питању људи. Људи који сада стварају од себе изложбене предмете, а своју личност представљају у само неколико речи. Против тог глобалног проблема самоће, емотивне празнине, велики број људи се бори овим најотуђенијим начином комуникације. „Badoo“, на пример, има „само“ двеста милиона корисника. Две стотине милиона људи, који су себе ставили на тацну масовне понуде познанства и љубави. Корисници су изложени и могућности вређања, јер им други могу оставити било који коментар, а тако и њиховим сликама дати најниже оцене, обезвредивши чак и овај њихов покушај усмерен ка срећи.

Гледајући многе романтичне филмове, млади не успевају да изграде свест о значају комуникације за однос са другом особом, јер чак и филмови који се баве романтичном тематиком дају искривљену слику једне љубавне приче. Од сцене упознавања кадрови се убрзавају, дају се кратки исечци смеха, шетњи, пикника и слично, а следећа сцена која се приказује у свом пуном трајању је венчање. Шта се између тога десило ми видимо као гомилу симпатичних кадрова. Период између те две сцене се у реалном животу испуњава љубављу, поштовањем, разговором, али авај, за то још увек не постоји апликација на тржишту. Савремена технологија даје могућности за иницијални почетак познанстава, али отуђеним начином, у све отуђенијем свету. Шта после оваквих почетака може да се гради и на којој основи – питање је, јер се већ на самом почетку бирало баш као у продавници, без имало поштовања.

Апсолвент на Филолошком факултету у Београду

Деана Димитријевић / Политика

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s