Велики рат – Авијација …

На почетку Првог светског рата авиони су у свим земљама коришћени углавном за осматрања, извиђања и помоћне задатке. Нису били наоружани, а пилоти су носили само фото-апарате којима су фотографисали позиције непријатеља. Србија је Велики рат дочекала са четири авиона, два балона и шест пилота.

Забележено је да су приликом једног извиђачког сусрета у ваздуху, српски пилот Миодраг Томић и његов аустроугарски колега чак махнули један другом.

Слађана Зарић, уредница РТС-а и ауторка филма „Век одважних“ за Јутарњи програм РТС-а, објашњава како је дошло до првог напада у ваздуху.

„Следећи пут када су аустроугарски пилоти надлетали поново територију Србије, аустроугарски пилот је имао пиштољ и он је пуцао на пилота Томића. Можемо рећи да је управо то пуцање из пиштоља први ваздушни бој који се над територијом Балкана догодио. Говоримо о временском периоду, почетак спетембра 1914″, каже Зарићева.

Киша смртоноснох стрелица

Први српски авион наоружан митраљезом, добио је назив ОЛУЈ и њиме је као најуспешнији пилот управљао такође Миодраг Томић. У том периоду, захваљујући помоћи француске Владе, српско ваздухопловство бројало је 12 авиона. Заједно са новим авионима, који су из Француске стигли као помоћ, стигло је и посебно наоружање – челичне игле које су пилоти бацали из ваздуха.

„Те стрелице су у снопу, али приликом бацања, убрзања, земљине теже, тај сноп се распада и стрелице крећу да лете на све стране. Кажу да је покривеност била 100 метара квадратних и да је забележено да је тако једна стрелица пробила коњаника, коња и забола се у земљу“, објашњава Зарићева.

Ко су Црвени барон и циркус?

Прави ваздушни рат одвијао се између 1916. и 1918. Најспецифичније су биле ловачке борбе на западном фронту, које су инспирисале бројне књижевнике и редитеље.

Француски пилот Роланд Гарос измислио је нови начн пуцања из митраљеза између пропелера, а сваки пилот који би оборио бар пет авиона постао би ратни херој. Најуспешнији међу њима, са чак 80 оборених авиона, био је Манфред фон Рихтхофен, познатији као Црвени барон. Управљао је црвеним Фокеровим трокрилцем. У таквим авионима летела је и цела његова јединица коју су звали Циркус.

„Завршио је несрећно, тако што га је у ваздуху оборио један почетник из британског ваздухолповства, који је просто сасвим случајно припуцао на Рихтхофенов авион. Рихтхофен је настрадао. Рекло би се да је то био парадокс Рихтхофенове историјске и ваздухопловне улоге, да га обори један професионалац на почетку каријере“, каже историчар Бојан Димитријевић.

У новембру 1915. године, у моменту када се српска војска повлачи према Албанији, наши авиони улазе у историју санитетске авијације. Тада се први пут у свету, за транспорт болесних и рањених користи авион.

После овог повлачења, српска авијација се опорављала на Крфу и тек уз помоћ савезника 1916. створено је јако ваздухопловство, које је на Солунском фронту извело више од 3.000 борбених летова.

„Оно што је најбитније јесте да је српска авијатика дала значајан допринос борбама током 1916. и 1917. године и обезбедила нашим трупама сигуран продор у дубину непријатеља према Добром пољу и према Вардару“, закључује Димитријевић.

РТС

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s