Ракијица пре јела, а шетња после …

(Улусртација: @timerobber)

Много је оних који после јаке хране, воле да попију и чашицу ракије или неко слично алкохолно пиће, уверени да ће тако боље сварити јело. Да ли алкохол заиста помаже у варењу масне хране? За лекаре, одговор је јасан.

  • Масно печење је укусно, нема говора – јер маст је „носилац“ укуса. Али, убрзо после јела „огласи“ се желудац. Претешко, шта да радим? Ако је рецимо то масно печење био гирос, већ вас чека ракијица на столу – традиционални узо који су прави од аниса. Не само на Балкану постоји обичај да се ракија пије као лек. Наводно помаже и при варењу. Ако и постоји неки позитиван ефекат конзумирања жестоког пића после јаке и масне хране, онда је то плацебо ефекат, а научне студије указују да алкохол после јела може чак да делује супротно – и успори варење.

Фонду од сира за научне сврхе

Швајцарски научници су 2010. спровели једно истраживање и 20 здравих одраслих особа „позвали“ на укусни Фонду од сира. Млечни производ са 32 одсто масти прави је изазов за варење. Део учесника је током експеримента, дакле за време јела, пио црни чај, други су добили по пола флаше вина (300 мл). Поред тога, неки од учесника су после вечере добили по чашицу ракије, други су добили воду.

k1

Резултат овог експеримента био је следећи: што више алкохола, тим горе варење. Већ вино је успорило рад дигестивних органа, а ако је на крају попијена и чашица ракије – још горе.
„Желудац је у ствари велики мишић који континуирано пумпа храну у правцу црева“, каже Кристијан Принц директор Гастроентеролошке клинике Хелиос у Вуперталу. Вероватно алкохол блокира нерве који желуцу дају импулсе за пумпање. „Ја сам велики непријатељ ракије после јела“, каже Принц. И уопште не видим никакво позитивно деловање жестоких пића по здравље“.

Прави аперитив може да помогне

Специјалиста за „стомак“ ипак не жели да демонизује алкохолна пића. Међутим, важно је попити право пиће, и то у умереним количинама и у право време. „Најбоље је пре вечере попити шери (нешто између ликера и вина)“, каже Принц. Алтернативно су за проблеме са варењем, као аперитиви такође добри порто (десертно вино), пиво или неке врсте пенушавог вина.“

Флаше Португалског специјалитета - Порто

Флаше Португалског специјалитета  Порто

Горке супстанце садржане у напицима стимулишу специјалне ц́елије желудачне слузнице, како би ослободиле киселину. То може да поједностави прву фазу варења хране. Тај ефекат нема никакве везе са алкохолом. Еспресо, у смислу горких материја, у принципу има исти ефекат, каже Принц. „Међутим, због свог интензитета, еспресо може да нам поквари укус хране“.
Они који се одлуче за аперитив, најбоље је да га узму пола сата пре јела – као што је то уобичајено у Француској. „После пола сата можете у потпуности да уживате у укусу хране“, каже Принц.

Шетња – најбоље средство за варење

Чаша вина уз јело може да буде добра – али само да изазове или подстакне посебан укус јела. Са медицинске тачке гледишта, Принц у овом тренутку не види још неке предности за варење. Он чак изричито каже да уз јело не би требало пити пића на бази квасца, пива која се често служе у Баварској уз свињско печење. „Квасац доводи до акумулације ваздуха у желуцу и додатно га надима. То доводи до још јачег осећаја напетости,“ каже он.

Најбоље је после јела отићи у лагану шетњу

Најбоље је после јела отићи у лагану шетњу …

Поред тога, свако треба да зна границе свог тела. Према Принцу, здрава јетра може да толерише, и то само повремено: код жена до 30 грама алкохола, код мушкараца максимум 50 грама. За поређење: пиво (330 мл) садржи 13 грама алкохола, вино (200 мл) 16 грама, шери (100 мл) такође 16 грама и виски (20 мл) 7 грама. „Флаша вина је дефинитивно превише“, каже Принц.

Ако после јела заиста желите да помогнете свом желуцу и цревима, требало би да одете у опуштену шетњу. Наиме, на основу једног другог истраживања о утицају ракије као дигестива, дошло се до закључка да је лежерна шетња после вечере најбољи начин да се што брже испразни стомак. „Покрети трбушног зида вероватно имају директан утицај на ц́елије које су задужене за пумпање желуца“, каже Принц.

Закључак: 

Клоните се дигестива: више штете него користи. Ко жели да се избори са осећајем ситости, уместо да попије ракију, требало би да оде у краћу шетњу. Такође, пре јела може да помогне шери – али не због алкохола, већ због посебних горких супстанци.

Извор: dw.de / Србисање Times

Advertisements

2 мишљења на „Ракијица пре јела, а шетња после …

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s