Српски, математика и сналажење …

Два месеца око 70.000 осмака и њихових родитеља чекало је одговор на питање – како ће изгледати мала матура коју ђаци треба да полажу у јуну 2014

Министар просвете Томислав Јовановић разрешио је дилему – основци ће на крају овог школовања полагати три теста: из математике, српског или матерњег језика и општег образовања то јест сналажења. И оваквим објашњењем отворио је нови круг питања: шта ће бити на тесту сналажења, на колико питања ће деца одговарати, да ли ће обухватити пет предмета како је раније било најављивано…

Да су нам деца вична у сналажењу и када не треба, нажалост, видели смо овог јуна када су тадашњи осмаци полагали малу матуру. Неки од њих одговоре на питања која су се касније појавила на испитима из српског и математике знали су и пре наставника, од којих су чак тражили тачне одговоре.

Али ни проваљивање тестова ни афера са малом матуром нису успели да прикрију катастрофално знање са којим ученици излазе из основне школе: резултати које су показали у јуну били су најгори у последње три године, од када је овај вид провере знања уведен. Звучи невероватно да ђаци који током основног образовања покажу просечно врло добар успех (просечна оцена је 4,09) и међу којима је сваки седми вуковац, не умеју стечено знање да прикажу на испиту. Или је проблем у томе што им наставници поклањају оцене и дипломе иако научено градиво нису савладали.

Отворено је и питање колико је електронско слање тестова за полагање мале матуре школама које ће их затим штампати у потребан број примерака за сваког осмака – безбедно. Овогодишња мала матура била је „проваљена” у штампарији „Службеног гласника”, а на овај начин отвара се практично око хиљаду места на којима тестови могу да се „украду”. Јер тешко је очекивати да ће наставници бити стражари и чувати ове документе у школским компјутерима.

Одговор да ће поменути тест личити на ПИСА тестирање мало коме ће нешто значити, јер многи уопште не знају за ову проверу знања која се спроводи широм Европе и обухвата ђаке одређених генерација основне и средње школе. Можда и зато што су наши ученици, а Србија по свему судећи више не учествује у овом пројекту, по показаном знању били на дну европске школске лествице.

Уместо да се одговорни у ресорном министарству позабаве чињеницом да у свакој генерацији основну школу завршавају и неписмена деца, из године у годину се труде да спусте критеријум на полагању мале матуре. Такав је став и министра Јовановића који понавља да ће „тест сналажења бити лак”. Решење очигледно не лежи у „обарању” критеријума којим би се прикрило незнање ђака, већ у квалитетном образовању које је деци неопходно.

Дејана Ивановић / Политика

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s