Амерички лобисти одлучују у ЕУ …

Брисел – Америчке лобистичке и адвокатске фирме које заступају мултинационалне корпорације окупирале су Брисел, као седиште Европске уније, пише „Њујорк Тајмс“.

Како пише амерички лист, они покушавају да утичу на доношење одлука у Унији, у зависности од којих би њихови клијенти могли да зараде стотине, ако не и милијарде долара.

Водећи амерички дневник наводи да се ради о врло уносном послу, пошто се лобирање и пружање правних услуга за вашингтонске лобистичке фирме плаћа и по хиљаду долара по сату.

Лист наводи као пример фирму „Covington&Burling“, познату лобистичку групу из америчке престонице, која заступа нафтне гиганте као што су Шеврон и Статоил. Циљ ове групе је да у седишту ЕУ утиче на политику и правила која ће се тицати технологије вађења нафте и бушотина.

Оно што чини лобирање оваквих фирми другачијим у односу на то како оне раде у Америци, је недостатак транспарентности, на коју су обавезане законима у САД, наводи Тајмс.

„Због мање контроле која постоји у Бриселу, и слабијих етичких правила, чиме се допушта да бивши државни функционери и службеници почну да користе своје везе истог дана када напусте службу, овакве компаније обезбеђују за своје клијенте одличне резултате када су у питању енергетска и хемијска индустрија, лекови, као и производи фирми из Силиконске долине и за војне предузимаче“, додаје њујоршки дневни лист.

„Од када су америчке фирме ушле у Брисел, ангажовани су бивши високи званичници Европске комисије, Парламента и Савета, који за то добијају позамашне чекове“, наводи Тајмс.

Као изговор зашто не могу да буду транспарентније, лобистичке компаније се позивају на поверљив однос с клијентом. „Covington&Burling“ тако одбија да саопшти кога заступа, што не би могао да уради у Америци“.

„Скривају се иза поверљивости, а то није фер и представља монополско понашање. Када људи желе нешто тајно да ураде, обрате се оваквим фирмама“, каже Роберт Мек, директор бриселске канцеларије компаније за односе с јавношћу „Бурсон-Марстеллер“.

Слично сматра и потпредседница Европског парламента из Белгије Изабел Диран, која истиче да није против лобирања, али да је против „скривеног лобирања“.

„Требало би да знамо ко ради за кога и колико је за то плаћен“, додала је она.

Према усвојеним законским решењима, лобисти могу добровољно, ако желе, да се региструју и од 2011. године је то учинило близу шест хиљада компанија и фирми, док се за око четвртину од тог броја сматра да постоје а да то нису учиниле.

Посланици Партије Зелених су покушали да регистрацију уведу као обавезну, али у томе нису успели.

„Лобирање је као проституција, увек ће постојати, и ако покушате да забраните то, само ће се пребацити на црно тржиште“, закључују Зелени.

Танјуг

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s