Кунг фу просвета …

Углавном усмеравамо људе да буду послушни и неинвентивни

Постоји много практичних питања о којима се помало говори у медијима и поменућу их као лаик. Слаба плаћеност запослених у просвети је један од кључних проблема ако желимо да се наставници посвете деци. С друге стране, новац се расипа на неке апсурдне начине. Тако су ми рекли да за прегледање нових уџбеника, члана комисије који треба да одобри уџбеник плаћа држава, а не издавач који се пријавио на конкурс. Дешава се да издавач више пута пошаље један исти уџбеникса елементарним грешакама или чак с материјом преузетом из странихуџбеника, а комисију сваки пут плаћа држава.

Сада је у жижи питање мале матуре. Наводно може бити седам предмета на тесту, а министар Јовановић је изјавиода циљ није бубање информација које ће ученици заборавити. Вероватно постоји добра намера, али питање тог теста није чисто чиновничко, а тако му се приступа јер мора брзо да се реагује – колико питања, колико предмета, колико бодова итд.

Треба применити једноставан метод: стално постављати питање „зашто” и тиме ћемо доћи до низа питања на која нисмо дали одговор. Сви учесници у образовању морају да имају јасну визију чему све то служи, јер у супротном родитељи, наставници и деца раде ствари просто јер тако треба, по инерцији.

Када постоји стратегија теже су подвале, као на пример циљ да се знатно увећа проценат факултетски образованих. Наравно да је то пожељно, али чини се да ће то да спроведутако што ће да олакшају студије, што обесмишљава позицију универзитета као центра независне, критичке, стваралачке мисли. Но, вратимо се основама.

Однос учитељ–ученик је темељ на који се само надограђује образовни систем. Тај однос је базиран на концепцији човека као бића које вежба и вежбање му практично осмишљава живот и помаже у животу (Питер Слотердајк). Пријатељство, трчање, математика, певање, критичка мисао, писање – све то захтева вежбу, понављање радњи. Учитељ показује вежбе и усмерава ученике да сами откривају, и једног дана превазиђу учитеља. Може се вежбати и погрешно, тако су и себичност, неспособност комуницирања, незнање тригонометрије или свирања клавиравеликим делом увежбане негативности. Ово може звучати као однос кунг фу мајстора са својим жутокљуним полазником, али то и јесте најједноставнији пример односа учитељ–ученик, за разлику од структуре савременог школства које јемалишане ставило у фабрички и конформистички модел (управо је звоно за одмор преузето из фабрике).

Када почнемо са свешћу о виталном и древном односу учитеља и ученика, питаћемо се какве вештине деца треба да поседују и како да их стекну, при том свесни да се вештине преносе ученику као индивидуи, а не стаду оваца. Инсистирам можда и превише на речи вежба да бих подвукао да се не ради о пуким информацијама, већ да је све подређено животним вештинама. Тек онда се питамо које конкретне вежбе (предмете), на који педагошки начин и с којим циљем деца треба да уче. Одговори на та питања суплан и програм.

После тога долази на ред и питање провере нивоа стечених вештина, и ту су стандардизовани тестовипотпуно нова тема. Само предлажем да док се пишу задаци за малу матуру да би се прегрмела ова година, треба паралелно одговарати на ова питања да наредне године не би било поново гостовања умедијима и убеђивања министра да су питања на тесту „максимално лагана, неоптерећујућа, општег типа“.

На овом простору не могу да наставим разглабање, али дискусија треба да се води. Да наговестим колико може да буде занимљива, поменућу даје креативностзапањујуће мало заступљена у школству, а деца је већ поседују. Креативност није само прављење колажа, већ налажење нових решења у било којој области. Углавном усмеравамо људе да буду послушни и неинвентивни. Треба реформисати школство, у супротном ће, као што каже Марк Твен, школство да стане на путобразовању.

Игор Симић/Политика

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s